Od nacismu do současnosti
Filozof Robert Spaemann, 88letý profesor na prestižních katedrách v
Heidelbergu a v Mnichově, kritizuje v hovoru s listem il Foglio
chaotický přístup současného papeže k základním teologickým otázkám.
Katolická církev je jedinou institucí na světě, která se staví vší silou
proti rozkladu rodiny. Křesťanská doktrína o manželství se často
střetávala s odporem. Často se jí podsouvala nutnost jakési
modernizace, ale jak říká apoštol „i sůl ztratí svou chuť“. Instituce
manželství se hroutí v překrmené Evropě. Pro intelektuály a média je
manželství již dávno mrtvé.
Teolog je velmi jemný ve své kritice papeže Františka, konečně,
katolický učenec byl dlouhé roky kolegou a přítelem profesora Josepha
Ratzingera, i dnes s ním má vynikající vztahy. „Moderní nebo nemoderní,
to nejsou synonyma dobrého nebo špatného“. Jinak totiž by byl dobrý i
nacismus, který měl motto „Nové časy rostou s námi“. Církev je
instituce, v níž je klíčovou vůle jejího tvůrce. A jsme interprety jeho
vůle.
Parafrázuje myšlenky papeže Františka „Kněz musí cítit svoji farnost, své věřící“, ale teolog říká, že kněz musí zprostředkovat slovo Písma a ne hlásat co se chce slyšet. Sociologové chápou vysoké procento rozvodů v západní společnosti jako parametr moderní doby, ale často moderní je pouze synonymem pro narcistní egoismus. Katolická církev není žádnou otevřenou demokracií, synod není parlament, o katolické doktríně nelze diskutovat. Církev musí obnovit akcent na instituci manželství, ve školách a v hodinách náboženství. Je již téměř pozdě, ale musí se s tím začít a zastavit sebedestrukci člověka vyvolanou tzv. individuální realizací osobnosti.
Parafrázuje myšlenky papeže Františka „Kněz musí cítit svoji farnost, své věřící“, ale teolog říká, že kněz musí zprostředkovat slovo Písma a ne hlásat co se chce slyšet. Sociologové chápou vysoké procento rozvodů v západní společnosti jako parametr moderní doby, ale často moderní je pouze synonymem pro narcistní egoismus. Katolická církev není žádnou otevřenou demokracií, synod není parlament, o katolické doktríně nelze diskutovat. Církev musí obnovit akcent na instituci manželství, ve školách a v hodinách náboženství. Je již téměř pozdě, ale musí se s tím začít a zastavit sebedestrukci člověka vyvolanou tzv. individuální realizací osobnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat