úterý 18. května 2021

obrien doneck

Dean O´Brien

Anglický fotograf dokumentarista Dean O´Brien fotografuje ty okamžiky přítomného, které za to ještě stojí, v zasíťovaném světě umí zmáčknout spoušť všichni, dokladem jsou miliardy machy na sociálních sítích, ale jenom velké nadání dovede dokumentaristy k fotografování podstatných singulárních momentů doby, pokud toho není schopen, je zbytečný. O´Brien fotografuje Doněckou lidovou republiku. Okolnosti vysvětluje ve francouzském AgoraVox.

        Deset let se zabývá Ukrajinou, dokumentoval státní převrat zv. „Majdan“ v roce 2014, po převratu se zaměřil na východní Ukrajinu, aby pochopil argumenty druhé strany, vydal se v roce 2019 do Doněcké republiky, domníval se, že zdokumentuje ruskou invazi. Ukrajinská a západní média jsou plné informací o ruských vojácích ve východoukrajinských městech. V Agoře píše, že nic z toho neviděl. Kavárny a bary plné lidí, mezi bojovníky většinou lidé místního regionu a ruští dobrovolníci. Centrum Doněcka plné lidí, jen výbuchy na jeho periferii vrací člověka do reality. Fotograf diskutoval se spoustou lidí, kteří byli šťastni, že jejich verze událostí dojde až do Anglie. O´Brien byl překvapen čistotou v ulicích, žádná graffiti, navzdor válce potkával klidné lidi, kteří nejsou ochotni po tolika letech bojů a strádání obětovat svoji republiku a reintegrovat se do Ukrajiny.
       O´Brienovi pobyt v Doněcku otevřel oči a ukázal mu, jak západní média kontrolují, co si člověk myslí a jak si to myslí. Fotograf říká, že po doněckém pobytu se už nikdy nesmí vrátit na Ukrajinu kontrolované kyjevskou vládou. Podle fotografa mise OSCE neinformuje objektivně o situaci v regionu. Většina lidí na západě nechápe podstatu konfliktu, totiž nikdy jim o něm nikdo nepodal pravdivou informaci. Západ organizoval v roce 2014 na Ukrajině státní převrat, který měl za následek občanskou válku a na doněcké hranici stojí proti sobě dvě strany tohoto občanského konfliktu. Většina korespondentů mezinárodních médií pobývá v Kyjevě a přebírá oficiální verzi konfliktu. Podle O´Briena vesměs jsou to jednostranné a navíc líné reportáže. Fotograf popisuje roli  žen v této válce, fascinovala ho např. Katerina Katina, dobrovolně šla do první linie bojů a prokázala odvahu, která se dnes téměř nevidí. Domnívá se, že je důležité zdokumentovat roli žen v konfliktu, nejen jako bojovnice, korespondentky, ale i jiné role. Fotografův postřeh je zajímavý, ze sledování doněcké televize na youtube nebo z videí na stránkách doněcké tiskové agentury je patrné nadproporční zastoupení žen ve funkcích, téměř jakoby ženy byly motorem doněcké politiky.
        Válka na východní Ukrajině by podle fotografa měla být mementem uvědomění člověka jakým způsobem kontrolují média jeho mozek a stav myšlení. Západní média jsou posedlé protiruskou nenávistí a lidé se stali slepými, nejsou schopni reflektovat, co se skutečně děje. Naštěstí se dnes objevuje spousta alternativních informačních zdrojů, které dávají možnost vybalancované informace. Fotograf pracuje na knize „Shots From Donbass“.  

Žádné komentáře: