Liberál umění aneb nic
Liberální perverze nedegradovala jenom demokracii a politický systém, ale i ekonomiku, umění, školství atd. Liberální typ byznysu ve Štěpánské, který je ve skutečnosti extrémně monopolistický, tj. deset vietnamských kutlochů v cenovém režimu monacké hlavní třídy, hotely a kavárny, kam je Čechům vstup zakázán, rasismus peněženky je silnější než pleti, v liberálním režimu to zařídil magistrát Prahy 1, vysvětlení by měl podat příslušným soudům. Obvod Praha 1 je perla na koruně státu, administrativa obvodu nemůže být přenechána podvodníkům, kteří si zaplatí zvolení hrstkou stálých obyvatel obvodu, když se jim podařilo vytěsnit z obvodu většinu normálních Čechů, nejen že nastolili mafiózní typ byznysu, ale ve hře je i architektura pražského jádra, kterou zkorumpovaná moc brzo přetvoří v image primitivních developperských vizí (např. oblast kolem Masarykova nádraží). První obvod ve státě by měl podléhat režimu speciální administrativy, hlava obvodu nominovaná prezidentským výnosem nebo rozhodnutím předsedy vlády a pod jejich kontrolou.
Liberální ideologie dnes ovládla západní společnosti do té míry, že často nejsme schopni chápat hodnotu věcí a objektivně rozpoznat kvalitu. Betonová hrůza kolem Masaryčky, která zardousí úžasnou jemnou architekturu centra se dnešním liberálním univerzitánům a televizním kulturtrégrům, kteří je formují, líbí, obvodní mafii se samozřejmě nejvíc líbí prachy, které odtud tečou. Umění nikdy neexistovalo v prázdném prostoru, nějakým způsobem reflektovalo společenské ideologie, Polykleitovy sochy jsou v symbióze s Periklovou dobou, náměstí v Novém Slavkově harmonuje se socialistickým realismem, který nás už kupodivu vůbec nepopuzuje, plánovaná betonová architektura kolem Masaryčky má blízko k mega sochám a stadionům z dílny nacististickým architektů nebo to přímo vymyslel jejich guru AH, výtvory této i dnešní liberální epochy téměř dokazují, že ani ideologie nebudou tak vzdálené.
Mexická kunsthistorička Aveline Lésper demaskuje liberální ideologickou deformaci v současném umění, její kniha „Podvod moderního umění“ vzbudila velký ohlas v celé jižní Americe. Současné umění podle Aveline Lésper znamená totéž co VIP (video, instalace, performance). Kulturní levice, to jsou dnes téměř všichni, kteří se tváří jako umělci nebo jejich teoretici – univerzitáni, kritici umění, komisaři výstav, tito simulují atmosféru nonkonformního umění, které však ani minimálně neruší vládnoucí moc. Aveline Lésper píše o vazbě mezi vládnoucím neoliberalismem a současným uměním. Vládnoucí moc podporuje svoje umění a jeho operátory, to jsou státní a regionální fondy, ministerstva kultury, subvence i evropskounijní, přehršle uměleckých škol atd. Má se za to, že umění se svou podstatou staví proti moci, ale ve skutečnosti dnes údajné nonkonformní umění vzniká v institucionálním dotačním skleníku a s podporou trhu.
Aveline Lésper v hovoru ve francouzském Comptoir říká, že žijeme v době, která hrozným způsobem moralizuje ve formách politickékorektnosti, nová forma puritanismu si nárokuje společenskou hodnotu, implikuje násilnou cenzuru, pokrytecky pronásleduje skutečná umělecká díla ve jménu jistých hodnot. Je to zřejmé v případě feminismu, který cenzuruje díla prerafaelistů a v řadě podobných případů. Politický a sociální diskurs omluví obscénní díla, dodá umělcům bez talentu aureolu původnosti, která má být v pozadí jejich skandálního artefaktu, nasměruje sběratele, aby se zajímali o odporné (zbytky lidského těla, zvířecí krev, pornografii, odpad, atd.), domnívají se, že prostřednictvím své ekonomické síly komunikují s něčím mimořádným daleko od banálních konzumentů, považují se za vyšší typ politickokorektních konzumentů. Podle historičky jestli něco charakterizuje současné (VIP) umění, pak je to totální negace individuality a odlišnosti.
Snaha po co největší korektnosti dovedla dnešní umění k moralizování, které nemá historickou obdobu. Každé dílo, sebevětší banalita, nese mesianistické poselství, umělec se považuje za zachránce, za rebela, za světového policajta,, domnívá se, že jeho průměrnost a nedostatek originality nejsou problematické, protože provokují k reflexi a skandalizují. Je to demagogické, populistické a pokrytecké umění, které vzniklo jenom proto, aby dobarvovalo liberalismus a dodalo mu falešný lidský aspekt..
Žádné komentáře:
Okomentovat