pondělí 20. července 2020

volkswagen auto

Jaký důsledek pro ČR?

Hlavní montovna českého státu jim patří, podle německého dost čteného Compact magazínu jsou vyhlídky Volkswagenu pro střednědobé i dlouhodobé období velmi špatné. Nový šéf Volkswagenu Ralf Brandstätter se vyjádřil, že pro budoucnost platí obracet v hrsti každé euro. U Daimlerů šetření už nastoupilo, umazali 15 000 pracovních míst. Podle Compactu boj o moc ve Volkswagenu zdaleka neskončil, nejde jenom o to, že radikálně levičácký předseda představenstva Herbert Diess úplně zruinoval vztahy mezi zástupci zaměstnanců a dozorčí radou, jde především o to, že ve Wolfsburgu a v jiných produkčních místech VW mají velké obavy, že Diess automobilku úplně zruinuje a dovede do smrtelné křeče.
     Riziková strategie jednoho hazardéra. Koncem minulého roku nikdo jiný než sám ministr dopravy Šlesvicka-Holštýnska Bernard Buchholz o Diessovi naznal, že jeho pokusy s elektromobily jsou rizikovou strategií jednoho hazardéra. Jiní producenti aut jako např.  BMW, které plánuje nasadit v roce 2022 auta poháněná palivovými články typu X5, sází na diverzifikaci typů pohonů,  Diess dává hlavní důraz na vodíkový pohon. 
     Stojí německý automobilový průmysl po těžké krizi minulých let před fatálním koncem? Podle Compactu žádný virus, ale záměrné vyřazení německé tvůrčí síly ze strany vlád a spekulantů vede k ekonomickému selhání, okolnosti jsou dnes dramatičtější než v 1929 a 1987. V dané chvíli nelze považovat vodík za optimální energetické úložiště, palivové články jako konvertory vodíku na elektřinu, nejsou pro automobily žádnou ekonomickou alternativou. Tato strategie přenechá úplně trh asijským producentům jako Huyndai, Toyota nebo Honda.
       Volkswagen se nachází ve velmi tíživé situaci, vsadit všechno na elektromobil není ekonomicky průchozí. Počátkem minulého týdne VW oznámil zaměstnanecký stop stav. Vlivný šéf podnikové rady Bernd Osterloh, který platí za Diessova protihráče, se vyjádřil v podnikových novinách: „Vedení firmy kvůli koronavirové krizi a nedostatku likvidity zastaví do konce roku najímání lidí“. Nový šéf značky Ralf Brandstätter upřesňuje: „Absolutní nákladová disciplína u každého eura, jsme opravdu v těžké situaci“. V jiných německých automobilkách je to podobné, personální šéf Daimlera Wilfried Porth se vyjádřil, že oznámené propuštění 15 000 zaměstnanců nebude stačit. Jedinou politickou silou, která považuje kolaps automobilového průmyslu za velmi perspektivní pro budoucnost je strana zelených.
       Jeden čtenář k apokalyptické perspektivě německých aut napsal zajímavý postřeh, německý průmysl je stejně politicky organizován a řízen jako byly velké kombináty v bývalé NDR nebo obrovské průmyslové celky v Třetí říši. Manažeři nejen ve státním podniku VW, ale i v privátní sféře, si dělají co chtějí. Celebrovaná účast zaměstnanců na řízení podniků? O ničem! Komunistické bojové skupiny jako IG Metall se ani vzdáleně nepodobají odborům nebo zástupcům zaměstnaneckých zájmů. V liberálním státě s tržním hospodářstvím by musel Daimler a jeho odbory žalovat zelené a každý týden demonstrovat před Kretschmannovou kanceláří (zelený ministerský předseda Bádenska-Württemberska). Očividně jsou dělníci příliš ukolébáni nebo lhostejní, než aby vytvořili opravdové odborové centrum a v roce 2021 poslali zelené se svými komplici z CDU v zemských volbách do horoucích pekel (koalice zelených a CDU vládne v Bádensku-Württembersku).    

Žádné komentáře: