Auta..
Koronavirus možná dovede globální ekonomii ke krachu dřív než přirozené ekonomické procesy, které tam mají stejně nasměrováno. Civilizace je fragilnější než kdysi, přesněji liberálními globalisty ustavené ekonomické a politické struktury jsou fragilnější, civilizace je snad přežije. Česká ekonomika stojí a padá s automobilovým průmyslem, jak je možné, že tak úžasným způsobem diverzifikované národní hospodářství, jako bylo československé, politická moc dovedla k automobilové monokultuře a z vysoce kvalifikovaného národa učinila polodebilní operátory zahraničních systémů materiálních i duchovních. Dávivým efektem působící média potencují národní hrdost tvrzeními typu: na případné vakcíně proti koronaviru bude určitě česká stopa z nějaké laboratoře, které jsou nejšpičkovější na světě; antiaids koktejl je převážně český atd. Národ se vyznačuje obezřetnější a skeptičtější reflexí, začíná mu být jasné, že brand ŠkodaAuto moc českého neskrývá, procento národního se nebezpečně blíží moravskému procentu na Moravských bratřích v černošském Harlemu.
15% německé ekonomiky je spjato s automobilovým průmyslem, v satelitním Česku a Slovensku dvakrát třikrát větší podíl. Přes třicet let byla auta pilířem německé ekonomiky a velkým exportním zázrakem jejich pojetí kapitalismu. Plus německý organizační talent a zdálo se, že tento zázrak potrvá věčně. Němci byli schopni, víc než kdokoliv jiný, po pádu východní bloku relokalizovat ekonomicky efektivním způsobem výrobu v tomto odvětví, montovny s relativně levnou pracovní silou do východní Evropy a v Německu továrny s vysokou přidanou hodnotou. Německé automobilky se postupem doby relokalizovaly do Číny a dnes i do USA. Instalace západních automobilek v Číně jsou spojeny s jedním čínským požadavkem, o kterém si východní Evropa může nechat jenom zdát, čínská strana kvantifikuje podíl R@D (výzkum a vývoj), který se bude odehrávat v Číně, to je jeden z hlavních důvodů čínského technologického zázraku. Přenést produkci a často i s výzkumem z Evropy do Číny, je pro globální liberální kapitalisty snadnější než automatizovat a zvedat produktivitu v Evropě. Bývalý americký ministr práce Robert Reich napsal kdysi ve WallStreetJournal globalistické kredo: "Ústup od širokého výrobního segmentu znamená přirozenou evoluci ekonomie, výroba klesne, ale ekonomický výstup půjde k vyšším technologickým metám". Zbavit se přirozené materiální variability a dospějeme do technologického nebe byla od počátku rozporuplná idea spojená s ještě pochybnější politikou. Politika nastolila globalismus, odpovědět na dnešní krizi, kam globalismus západní svět dovedl, může opět jenom politika, věcem se musí vrátit přirozený průběh. Širokospektrální výroba je zcela nezbytná pro uchování inovativní kapacity společnosti.
V roce 2015 německé automobilky produkovaly 15 milionů aut, tj. 20% světové produkce. Pod kapotami německých aut se samozřejmě skrývají levně vyrobené komponenty odjinud. Auta se podílí 13% na německém HDP a poskytují zaměstnání 820 000 lidí, tj 14% pracujících v průmyslu, generují 18% německého exportu. 80% německých aut míří na export. V roce 2019 z 28 milionů aut prodaných v Číně byla čtvrtina německých. Volkswagen, který má velké fabriky i Číně se podílí 14% na čínském trhu s auty. Polovina profitu této automobilky jde odtud. Čína je pro německý automobilový průmysl významnějším partnerem než USA.
Pomalu se začíná stmívat nad touto podobou automobilového průmyslu, začalo to aférou Dieselgate v USA, kde Volkswagen fingoval emisní parametry dieselových motorů, odhady soudních výloh mluví o 20 miliardách pro firmu a ztráty image firmy. Dalším negativním faktorem je ekonomická recese hlavních odbytišť a nástup nového auta s elektrickým nebo hydrogenním motorem. Zaměstnanců k výrobě těchto nových aut bude potřeba asi desetkrát méně než dnes a navíc je otázkou, zůstanou-li Němci na špici tohoto technologického směru. Zatím to vypadá tak, že ztrácí na čínském technologickém nástupu, odtud pramení jejich téměř zoufalá snaha na úzké kooperaci s čínskými firmami. Obchodní válka USA s Čínou, kterou vyvolal Trump, je bojem o světovou technologickou nadvládu. Huawei je symbolem tohoto boje. Američané se rozhodli zablokovat postup Huawei, Němci a německá auta se bez technologií 5G neobejdou. Německo a Čína jsou merkantilistické velmoci dnes vzájemně silně provázané. Číňané několikrát naznačili, že pokus o eliminování Huawei budou považovat za agresi s důsledky pro německé automobilky. Na druhé straně Američané hrozí úplně stejně, pokud se Němci neseparují od Huawei, přijdou represe proti automobilovému průmyslu. Trump a Xi Jinping požadují po Německu, aby si vybralo. Německým satelitům nezbývá než čekat, jak se Němci rozhodnou.
V roce 2015 německé automobilky produkovaly 15 milionů aut, tj. 20% světové produkce. Pod kapotami německých aut se samozřejmě skrývají levně vyrobené komponenty odjinud. Auta se podílí 13% na německém HDP a poskytují zaměstnání 820 000 lidí, tj 14% pracujících v průmyslu, generují 18% německého exportu. 80% německých aut míří na export. V roce 2019 z 28 milionů aut prodaných v Číně byla čtvrtina německých. Volkswagen, který má velké fabriky i Číně se podílí 14% na čínském trhu s auty. Polovina profitu této automobilky jde odtud. Čína je pro německý automobilový průmysl významnějším partnerem než USA.
Pomalu se začíná stmívat nad touto podobou automobilového průmyslu, začalo to aférou Dieselgate v USA, kde Volkswagen fingoval emisní parametry dieselových motorů, odhady soudních výloh mluví o 20 miliardách pro firmu a ztráty image firmy. Dalším negativním faktorem je ekonomická recese hlavních odbytišť a nástup nového auta s elektrickým nebo hydrogenním motorem. Zaměstnanců k výrobě těchto nových aut bude potřeba asi desetkrát méně než dnes a navíc je otázkou, zůstanou-li Němci na špici tohoto technologického směru. Zatím to vypadá tak, že ztrácí na čínském technologickém nástupu, odtud pramení jejich téměř zoufalá snaha na úzké kooperaci s čínskými firmami. Obchodní válka USA s Čínou, kterou vyvolal Trump, je bojem o světovou technologickou nadvládu. Huawei je symbolem tohoto boje. Američané se rozhodli zablokovat postup Huawei, Němci a německá auta se bez technologií 5G neobejdou. Německo a Čína jsou merkantilistické velmoci dnes vzájemně silně provázané. Číňané několikrát naznačili, že pokus o eliminování Huawei budou považovat za agresi s důsledky pro německé automobilky. Na druhé straně Američané hrozí úplně stejně, pokud se Němci neseparují od Huawei, přijdou represe proti automobilovému průmyslu. Trump a Xi Jinping požadují po Německu, aby si vybralo. Německým satelitům nezbývá než čekat, jak se Němci rozhodnou.
Žádné komentáře:
Okomentovat