sobota 9. února 2019

auto raj

Z ráje ven

Podle všeho brzo to potká Německo. Mainstreamový FrankfurterAllgemeine: „evropské hospodářství špatně dýchá“. Pro-muslimsko-imigrantská svatyně Spiegel: „hospodářský růst v eurozóně rychle klesá; EU-komise očekává ještě slabší růst; strach o konjunkturu; německý průmysl neočekávaně oznamuje minus v objednávkách“.  Alpská pravda, tj. SudDeutscheZeitung politickokorektně: „Hospodářství vidí situaci kriticky“. EU Komise snížila odhad hospodářského růstu v eurozóně z plánovaných 1.9% na 1.3%.  
     Skutečně se něco děje nebo jde o typicky německou opatrnost. Po dlouhých letech hospodářského růstu a prosperity přichází chmurnější období? Historicky výjimečně dlouhé období prosperity dovedlo německou společnost k pocitu, že tento stav nikdy neskončí. Německo je největším přispěvatelem financí Evropské unie, miliardy na konverzi k zelené energii, miliardy na útlumové programy uhelných zdrojů, miliony neintegrovaných imigrantů a zelené multikulti vize vysávají státní finance gigantickým způsobem. Německá společnost jakoby ztratila schopnost reflektovat realitu, ve volebních průzkumech zelení v některých spolkových zemích překračují 20% preference. Např. podle zelených by po roce 2030 měly být nově uváděny na trh jenom elektromobily. Idea se Němcům líbí a v součaném německém politickém klimatu to nemá daleko k zákonu.
      Podle populárního dua německých ekonomů Friedricha a Weika tučná léta jsou nenávratně pryč. Klíčové odvětví německého průmyslu - automobilový průmysl - přistálo v tvrdé realitě. Aféra s dieselem stála koncern VW kromě reputace ještě 28 miliard eur. Německý svaz automobilového průmyslu reportuje v lednu 2019 pokles výroby o 19% ve srovnání s předchozím rokem. Tendence velkých poklesů produkce trvá bez přerušení několik měsíců. Poslední kvartál 2018 došlo k poklesu produkce o 13.2% ve srovnání s rokem 2017, v celém roce 2018 o 9.4% nižší výroba oproti předchozímu roku. V lednu 2019 drasticky poklesl vývoz německých osobních aut o 20.3%. Německý automobilový průmysl zaměstnává 876 000 lidí, obrat 331 miliard, tj. 21% přidané hodnoty celého německého průmyslu. Recese v automobilovém průmyslu bude mít dopad i na ostatní odvětví. Ekonomové se domnívají, že EU a euro nemohou přežít druhou recesi a deflační šok v průběhu 10 let.  


Žádné komentáře: