Pátrání po dvoutisíciletích
Profesor exegeze Nového zákona v Lausanne Daniel Marguerat se zabývá historickým Kristem, je autorem známé knihy o životě Krista, v prezentování a výkladu fakt je navýsost objektivní, ale protože ani objektivita není úplně objektivní, profesor je křesťanským teologem a nemůže stavět fakta proti křesťanskému Kristovi. Mohou vůbec po dvou tisíciletích ještě nějaká fakta zbortit Kristovu podobu, která se nám jasně vyjevuje z hlubiny věků, jak napsal Ratzinger? Pregnantně problém formuloval Soren Kierkegaard, pátrání po historickém Ježíši je marná záležitost, protože křesťanský historik to chce dokázat, zatímco ateista vyvrátit, každý si chce potvrdit svůj názor.
Naše koncepty reality vylučují jakoukoliv přítomnost Boha, proto budeme do nekonečna bádat nad materiálnem, abychom vyštrachali něco, co historického Krista zpochybní, ovšem moc se ani to nedaří, o Kristovi psala spousta starověkých řecko-římských historiků, ale ve srovnání s nimi je dnes kupodivu věrohodnost synoptických evangelií daleko silnější než byla před sto lety. Evangelia jsou biografií člověka, kterou situují do historie. Podle profesora Marguerat místem narození historického Krista je s největší pravděpodobností Betlém, ovšem protože přítomnost ženy na sčítání lidu se nežádala a nebylo logické cestovat takovou dálku s těhotnou ženou, existuje možnost, že evangelisté Betlém vybrali, aby se potvrdil Davidův původ Krista. Samozřejmě velkou hádankou zůstává narození z panny. Žena, která porodila dítě mimo manželství, musela být ukamenována nebo veřejně rozvedena. Josef se s ní chce tajně rozvést, ale ve snu ho od toho odradí anděl. Profesor na základě všech dostupných fakt, odmítá verzi o cizoložství, mluví o historické záhadě. Podivná povaha porodu svědčí o výjimečnosti narozeného.
Lukášovo evangelium je střízlivější než tradice, výrok: "Duch svatý sestoupí na tebe a moc Nejvyššího tě zastíní", lze chápat dvěma způsoby, geneticky a symbolicky. Křesťanská tradice vidí v Kristovi Božího syna, ne nutně geneticky, ale ve smyslu příchodu Boha, který přináší spásu, což není závěrem žádného historického šetření, nic to neprokáže, ani nevyvrátí. Janovo evangelium stojí stranou, je méně spolehlivé, jeho přesnost není biografická, ale teologická. Ratzinger byl velkým znalcem christologické tematiky: "Kristus vede dva tisíce let lidstvo mystériem Božím, to světlo, které jinak naše oči neunesou se stává přístupným."
Žádné komentáře:
Okomentovat