Národně konzervativní
Izraelský konzervativní politický myslitel Yoram Hazony školil ve štábu Unherd redaktory, jak redakce anglického magazínu video s Hazonyho přednáškou uvedla. Podle myslitele mezi liberalismem a fašismem se nachází široký prostor zapomenutých ideologií, které kdysi s liberalismem úspěšně soutěžily, alternativou liberalismu je národní konzervatismus. V Británii se konzervatismem všech odrůd operuje, ale národním zrovna ne. Hazony řekl, buď dnes, nebo nikdy. Optimistický Hazony tvrdil, že liberalismus umřel a už se nikdy nepostaví na nohy, tradiční liberalismus se transformoval do kompletně nové podoby woke neomarxismu. Generace osvíceneckých liberálů byly školeny, že člověku stačí pouze rozum a nic dalšího ke své existenci nepotřebuje, a vůbec ne minulost, duchovní dědictví a tradici. Od padesátých let se tyto základy destruovaly. Kde začít hledat minulé dědictví je stejně tvrdá otázka v Británii i v Česku, podle Hazonyho musíme začít Bohem, Písmem, národem, rodinou, mužem a ženou, ctí, posvátným a loajalitou, což je ovšem poněkud málo schůdné.
V Hazonyho konceptech je klíčový pojem národa, u Židů jsou bůh a národ zaměnitelné pojmy, s universálnějším pojetím boha je to pro národ komplikovanější, v knize Chvála nacionalismu, aby mohl akceptovat ideu křesťanského boha, operuje národní transformací křesťanského universalismu. Nejelementárnější společenskou kvalitou je loajalita k rodině, která nemůže prostorově sama o sobě existovat, musí mít oporu v klanové nebo národní loajalitě. Tato bazická vazba implikuje přirozenost člověka jako aktivního elementu ve společnosti a v dějinách. Bez této vazby je člověk pasívním nic, předmětem iracionálních sil, o nichž nic netuší, ani postliberální manipulátoři, kteří likvidují rodinu i národ. Tradiční rodina znamená celoživotní vazbu muže a ženy. Samozřejmě to znamená diktát jdoucí proti lidským chtíčům, obzvlášť muž musí tímto svazkem celoživotně spoutat všechny sexuální chtíče. Ale za odměnu se mu otvírají dějiny a smysl existence, biblická loajalita, čest a posvátné. Jeho svazek s ženou v tradiční rodině dává životu sílu a trvání, rodina je prvním pilířem toho, čemu se říká civilizace. Dalším aspektem tradiční rodiny je celoživotní loajalita mezi rodiči a dětmi. Podle Hazonyho, tato vazba není až tak přirozená, jak se často soudí. Děti by v dospělosti měly tendence pohrdat slabými rodiči, příroda připravuje děti na samostatný a nezávislý život. Ale v tradiční rodině celoživotní spojenectví dětí a rodičů ustavuje silnou loajalitu téměř podobnou manželskému svazku. Síly cti a loajality zvrátí přirozenou tendenci dětí pohrdat a opomíjet rodiči. Umožní to dětem celoživotně se od rodičů učit a vytváří to permanentní a stabilní společenství generací.
Žádné komentáře:
Okomentovat