Paměť
Od školy chápeme vědu a vznešené filozofické ideje minulosti jako fundament všeho, od mobilu až po politický systém, je ovšem otázkou jestli leninismus nebo bolševismus až tak moc potřebovaly marxismus nebo Biden, Macron a Soros potřebují Stuarta Milla a jakou vědu potřebuje mobil nebo internet? V energetice jsou dnes hitem malé jaderné elektrárny, které staví Čína podle vylepšené sovětské technologie z osmdesátých let. Gasset psal, že věda se přeceňuje a smysl má konkrétní politika a technika. Podle Gasseta věda pouze v jistých okamžicích v posledních tři sta letech zabránila stagnaci evropské techniky, jak nastalo počátkem středověku v Číně nebo v helénském světě, které vědu ignorovaly. Na jiném místě svého impozantního díla Gasset píše, že technika helénského období, jejíž expanze trvala přes tři sta let, se limitovala sama, duchovní rozměr doby stavěl limity technické expanzi. Vidíme, že neexistence těchto limit dnes generuje patologické vývojové tendence.
Evropskounijní pokrytci proklamují jedno lidské právo za druhým, ale znásilní právo tak fundamentální, které je vlastní i substanci, právo na pokračování a kontinuitu. Gasset v jedné knize cituje psychologa Kollera, který dokázal, že šimpanz se neliší od člověka inteligencí (není to nejdůležitější), ale ve srovnání s člověkem je téměř bez paměti. Každý den začíná znovu, nepamatuje si včerejší den, podobně celé evropskounijní soustátí. Paměť evropskounijního člověka začíná u předvčerejších cen v Lídlu, v reálné politice jsou zapomenuta např. i taková konkrétní fakta, jak v období před společnou evropskou měnou rostlo italské nebo francouzské HDP, jak tyto dvě země exportně konkurovaly Německu atd. Odbourání minulosti, což dnes zažíváme, znamená imitovat šimpanze. Gasset píše, že jedině kontinuita umožní vyhnout se patologickým aspektům, které dělají z historie boj mezi paralytickým a epileptickým.
Žádné komentáře:
Okomentovat