Jak to dešifrovat?
Jasně jsme Evropany už pohledem na mapu, většina Čechů z různých důvodů už zarputilými evropskými unionisty. Termín národní suverenita je antimoderní a např. v čekárně u zubaře nemusí být vůbec bezpečný, zubní asistentka rychle zprostředkuje stanovisko k unijnímu monstru i politickokorektnímu zubaři. Našimi prioritami virus neotřese, léto na pláži někde u jižních moří, popř. lyžování na svazích Mont Blancu u mohovitějších. Naše velká láska k EU by mohla trochu korodovat nápady o kterých se píše dnes ve francouzských novinách, koronabondy Německo a jeho satelitní země odmítají, pak na ekonomické oživení se musí použít i finance strukturálních a jiných fondů, které jdou převážně do východoevropských zemí. Idea není špatná, kromě korupce a propagandy tyto finance ničemu nepomohly.
Koncentrace na priority, o nichž se naštěstí domníváme, že nemohou mít univerzální charakter, už třeba proto, že na Mont Blanc se všichni nevejdou, nám může, ale i nemusí bránit rozšifrovat priority jiných. Francouzské hnutí mladých „Génération identitaire (GI)“ má paralely v mnoha dalších evropských zemích, v Česku asi nic takové neexistuje, mládež je zde nejzarputilejším unijním trabantem. Akce hnutí GI mají silný mediální i praktický dopad, někdy čelí členové hnutí i soudnímu postihu.
25. března v Lyonu zpěv muezzina rozezněl celý Lyon, v literárních dobrodružstvích třeba z Káhiry to bylo vždycky romanticky poutavé, ale v Lyonu? Ampliony po celém městě přenášely muezzinův hlas z Velké mešity, další dny následovaly příkladu lyonské Velké mešity i jiné. Imám samotný to vysvětloval tím, že se mešita chce připojit ke katolickému zvonění, které mělo vyjádřit solidaritu lékařskému personálu bojujícímu s koronavirem. Podle zákona jde o ilegální formu okupace francouzského veřejného prostoru. Samozřejmě názor zarputilých evropských unionistů, jak francouzských a bohužel i českých, se dá předvídat – o co jde, vyjadřují solidaritu. Popravdě tento způsob vyjádření solidarity je určitě estetičtější než zvedání dvou prstů evropských unionistů, ale s estetikou je spojeno v tomto případě i něco další. Génération identitaire to chápe jako významný krok v islamizaci země a pokus o uzurpaci veřejného prostoru. GI vzápětí reagovalo, 20. dubna mládež GI promítala na zdi Velké mešity: „Lyon, Štrasburg, Marseille, Německo, Španělsko: Stop. Muezzinův hlas nerozezní Evropu“. Další dny promítání pokračovalo, poslední ve středu „Nechceme islámisty v našem městě: STOP veřejné islámské modlitbě“.
Mluvčí GI Clément Martin shrnuje principy jejich akcí: „jde o nenásilné operace typu ping-pong se silným mediálním dopadem, mediální mašina se rozjede a svět politiky se tím začne zabývat. Po promítání vyjádřil imám Velké mešity znepokojení z intelektuálního terorismu, jak to nazval, požádal stát o ochranu mešity. Akce probudila i Marine Le Pen, napsala dopis ministru vnitra, kde píše, že eskalace okupování veřejného prostoru pomocí amplionů apod. je protizákonná. Marine Le Pen má ve francouzském politiku váhu, ministr vnitra Castaner ji dopisem odpověděl, že zodpovědní činitelé Velké mešity mu sdělili, že akce měla být jednorázovým vyjádřením solidarity s nemocničním personálem, ministr píše, že je požádal, aby příště vyjadřovali solidaritu jinou formu než ampliony po celém městě. Imám Velké mešity se ve Figaru vyjádřil podobně, bylo to poprvé po 27 letech a jednorázové. Mluvčí Génération Identitaire mu odpověděl, že promítání na stěnu mešity bylo taky jednorázové.
Žádné komentáře:
Okomentovat