Soumrak globalismu
Pravděpodobně žádné stanovisko k masívnímu navýšení cel na zboží do USA nemá oporu v teorii ani v parametrech dlouhodobého ekonomickém růstu, podobný zásah je vždy pro někoho víc a pro někoho méně dobrý. Vyznavači bezbřehého globalismu lamentují, že volný obchod v dosavadní formě zvedl průměrnou životní úroveň na celém světě, ta se zvedala i ve světě cel, bangladéšské ženě zvedl tento globalismus o pár halířů denně blahobyt, absolventi fakult globalismu by měli mít povinnou letní praxi v bangladéšských textilkách a podobných provozovnách, aby pochopili dimenze tohoto blahobytu. Určitě se podstatně zvedl blahobyt deseti dvacetiprocentnímu populačnímu segmentu, který se vezl na globalistickém boomu. Generelně nelze říct, že pětadvacet let unijního globalismu něco pozitivního Česku přineslo, výrazně převažují negativní stránky včetně propadu komplexně chápané životní úrovně, kam patří vzdělanost, kreativita člověka, rozvojová perspektiva atd. Globalismus v evropskounijní odrůdě v první fázi likvidoval přirozené opory člověka a v dnešní fázi se pokouší destruuvat samotnou podstatu člověka.
25% cla na všechna importovaná osobní auta a lehká nákladní auta, stejně jako na klíčové díly, jako jsou převodovky a motory. Kanadě a Mexiku Trump dokonce udělil výjimku: nová cla se budou vztahovat na neamerický podíl vozidel a dílů dovezených do USA na základě dohody o volném obchodě s těmito zeměmi. "Donutíme země, jejichž výrobky nám berou práci a naše bohatství, aby zaplatily za to, co nám dlouhé roky braly." Trumpovo opatření má stimulovat růst domácí produkce, prezident pohrozil americkým automobilkám, které by se snažily využít situace a zvedly ceny aut. Nová cla mají vynést 100 miliard dolarů. Trump s růstem cel zmínil plán, který má zvednout zájem Američanů kupovat americké výrobky. USA jsou pro světové automobilky nejzajímavějším světovým trhem, v USA se ročně prodá 16 milionů nových osobních aut, z toho 46% aut jde z dovozu. Evropa exportuje do USA auta za 45 miliard, z toho Německo 25 miliard, Japonsko za 50 miliard. Trumpovo rozhodnutí bude pro řadu automobilek znamenat brutální úder, akcie Stellantis už padly o 4,2%, GM, která produkuje v USA pouze 52% svých aut, ztratila 7%, Porsche 3,4%, Merzedes Benz 2,1%, VW 1,7%. Akcie Renaultu narostly o půl procenta, totiž automobilka nic v USA neprodává. Cla postihnou i americké automobilky, která z části produkují v zahraničí, např. z produkce Forda 77% aut pochází z USA, u GM je to pouze 52%, ostatní auta se vyrobí v Kanadě nebo v Mexiku.
Odpovědi na americká cla jsou různého druhu, reakce ředitele bádensko-württemberské obchodní a průmyslové komory nevěští Evropě nic dobrého - 76% průmyslových společností plánuje navýšit investice v severní Americe.
Žádné komentáře:
Okomentovat