Národní identita základem svobody v 21. století
Quebecký esejista Mathieu Bock-Côté ve Figaru o revoluci v americkém imperialismu. Esejista je velmi vlivný ve Francii i v Quebecu, kde též pravidelně publikuje, málokdo může svůj vliv odvozovat od talentu psaní a rozletu vidění jako on. Bašta evropské novinové perverze Le Monde na jeho stíhání nasazuje nejlepší lidi a věnuje tomu dlouhé články. Ovšem i perverze Le Mondu dokáže být půvabná, Kanaďan má být Éricem Zemmourem s lidskou tváří, pohyby paží jako u Dona Quijota, zpěvný přízvuk, který otevírá lavinu vztažných vět navozujících naléhavé rozhořčení, které přesytí prostor pravicové televize, každý večer v sedm Mathieu Bock-Coté doslova zahltí obrazovku CNews. Kanaďan ovšem musí každou sobotu večer do Velkého randevu do Evropy 1. Jiná elóž by byla nesmyslná a to už pravděpodobně ze závisti nenapsali, že Bock-Côté je silně přítomný na stránkách Figara..
Americký imperialismus abdikoval na univerzalistickou roli a dokonce se stává vysloveně dravým, což by mohlo v dlouhodobém horizontu proměnit trumpovskou zkušenost v odstrašující příklad, ale ve vnitřní politice to může být plodné. Uzavírají se tři historické cykly. První se otevřel koncem první světové války, vyznačoval se koncem kontinentálních impérií a Wilsonovým národním principem. Druhý je asociován vytvořením OSN po druhé světové válce, kdy se cílilo na co největší vkomponování řešení mezinárodních konfliktů do světového řádu. Po roce 1989 se měl svět pacifikovat svobodným obchodem, kde rozdíly mezi národy a civilizacemi postupně vymizí. Tato fantazie vedla k právní a administrativní homogenizaci lidstva. Evropská unie je dnes už poslední, kdo tomu ještě věří.
Trumpův imperialismus reaguje na stejné podněty jako iniciovalo Rusko Vladimíra Putina dlouho před ukrajinskou operací a dokonce ještě před začleněním Krymu do RF. Ruský komplex obklíčení není nový, ale nevysvětluje vše. Putin cílí na přímou nebo nepřímou restauraci ruské suverenity všude tam, kde se nachází ruská populace. Přišel čas impérií a místo národů se může zdát v tomto světě zmenšené, ovšem není to nic nového. Ve vrcholných dobách studené války se národy musely situovat do některého ze dvou ideologických bloků, nicméně to přežily, snažily se prosadit v mezerách silného systému. Gaullistická Francie dokonce chtěla být vlajkonošem národů. Je možné, že nové období Francii víc sedne než role zarputilé aktivistky za evropskounijní federalismus, který likviduje historickou roli Evropy, než aby jí dovoloval zaujmout v dějinách čestné místo. Evropa národů osvobozená od nynější technokratické bandy se může znovu prezentovat jako civilizace svobody. Identita národů je základem svobody v 21. století.
Žádné komentáře:
Okomentovat