Zítra ráno v devět pod Akropolí
Pokud se dají vášně duše zobrazit, najdeme je tam, píše včerejší Dimokratia. Na výjimečně působivé expozici z depozitářů Onassisova kulturního centra v New Yorku (malba z archeologického muzea v Neapoli, amfóry z neapolských královských sbírek – Achilles zápasí s Aiantem). Výstava má podtitul: emoce.
Svět emocí hostí od včerejška muzeum na Akropoli, publikum může nahlédnout do pocitových hlubin starých Řeků. Uvidíme rozměr zběsilosti, vášně, smutku a nenávisti.
129 vrcholných děl, z nejvýznamnějších kulturních institucí planety od včerejška v akropolském muzeu, předtím expozici viděly tisíce Newyorčanů. Posláním výstavy je odhalit současnému světu pocity, které kdysi vládly ve starém světě.
Novinářům a prominentním prvním hostům vysvětlil ředitel akropolského muzea Dimitris Pantermalis, že výstavu tohoto rozsahu byli schopni instalovat v rekordně krátkém čase. Poslední bedny se super významným materiálem dorazily před týdnem. Vynikající organizace muzejních kurátorů. Aby uchovali logiku newyorské výstavy, museli překonat řadu instalačních nesnází.
Dva neuralgické body expozice – působivé skulptury Erota od Lysippa z Louvru a Přání od Skopase z kapitolského muzea v Římě.
Výstava obsáhne pět ideových okruhů: umění emocí – emoce v umění; prostor emocí; konfliktní emoce; nekontrolovatelné emoce; Médea.
Prezident Onassisova newyorského centra Anthony Papadimitriu vysvětluje: „Máme stejné emoce. Málo se odlišují. Liší se způsob vyjádření.“ Dodává, že prezentace v New Yorku a nyní v Aténách ukazuje světu to nejlepší z Řecka.
Papadimitriu si samozřejmě nemůže dovolit odhalit pravdu a říct dnešnímu světu, že velké emoce pochází z velkých idejí a z velké hloubky lidského já a to všechno dnešní západní zploštělý svět postrádá. Obzvlášť Evropská unie Angely Merkelové a New York manželů Clintonových se vyznačují trapnou odrůdou emocí.
Mezi zajímavé exponáty patří i nástěnná malba zobrazující Ifigenii, která docestovala do Atén z neapolského archeologického muzea. Můžeme se obdivovat Achillovi zápasícímu s Aiantem na amforách z neapolských královských sbírek. Achilles, jistý sám sebou, v rozhodných triumfujících gestech proti Aíantovi s hrozivým kopím v ruce.
Řada exponátů vyplňuje prostor výstavy – silným dojmem působí kráter s Médeiným mýtem z glyptotéky v Monaku, váza z Limnu z Metropolitního muzea v NY. Na 12 tabletech najdeme video s vizualizací celé výstavy a komentářem řeckých znalců. Výstava potrvá do 19. listopadu.
Žádné komentáře:
Okomentovat