a.ScienceDirect
- Intelligence The differential effects of general mental ability and
emotional intelligence on academic performance and social
interactions
Vliv emoční inteligence na studijní i sociální úspěšnost...
Tuto otázku si položili vědci z několika čínských univerzit a pokusili
se dospět k nějakému rozumnému kvantitatívnímu vyjádření.
Má emoční
inteligence (EI) nějaký efekt na tradičně chápanou inteligenci a obvykle
signalizovanou inteligenčním koeficientem (IQ), který má měřit tzv.
g-faktor, který je jakousi sumarizací všeobecné inteligence. Podle
současného stavu bádání g-faktor odpovídá za polovinu rozdílu v
individuálních inteligencích. G-faktor asi není ve vazbě s kreativitou a
moudrostí a neodhalí charakter člověka, někdy se říká, že je to vlastně
reakční rychlost naší neuronové sítě. V každém případě naznačuje naši
kapacitu jak jsme schopni plánovat, řešit problémy a myslet abstraktně.
Jakým způsobem ovlivní IQ a EI studijní výsledky? Má se zato, že IQ
má větší predikativní kapacitu než EI. Ovšem na druhé straně EI silněji
ovlivní sociální úspěšnost. Psychologové si často kladou otázku,
má-li být emoční inteligence chápána jako další nový faktor obecné
inteligence nebo nějakým způsobem vyplývá z obecné inteligence. Čínští
vědci se snažili rozšifrovat toto dilema, kladli si otázku má-li EI
nějakou inkrementální sílu v prostoru obecné inteligence.
Definovat pojem emoční inteligence není až tak snadné jak by se
zdálo. Jak vyjádřit a adekvátně vyhodnotit emoci, která má na proces myšlení kladný efekt? Je to schopnost chápat
emoční postoj a emoční zkušenost, schopnost regulovat své emoce a
nasměrovat je k podpoře emočního a intelektuálního růstu? Vědci
testovali inkrementální sílu EI na studijní výsledky a na kvalitu
sociálního života, a to jak v závislosti na IQ, tak mimo tyto vazbu.
Vliv IQ na pracovní úspěchy a společenské zařazení apod. se všeobecně
uznává a pro podporu této hypotézy existuje řada studií. G-faktor, tedy
IQ je ve velmi silné vazbě se schopností se učit a vstřebávat nové
poznatky a s intelektuální výkonností člověka vůbec. Nicméně, většina
studií na toto téma doznává, že existuje velká variabilita ve výsledcích
a tudíž jakási logická možnost, že existuje nějaká další kvalita, která
tyto procesy ovlivňuje.
Podle čínských vědců, kognitívní i
emoční kapacity mozku jsou nějakým způsobem propojeny. Citují i zajímavý
fakt, že amygdala, která se brala jako relikt prvotních vývojových fází
mozku, která vlastně v krizových okamžicích eliminovala rozhodovací
procesy mozku a uchopila řízení organizmu a o níž se neurologové dlouho
domnívali, že ve vyšších mozkových činnostech nemá žádnou funkci , má v
současnosti úplně jinou pozici. Přišlo se na to, že bez amygdaly
nerozšifruje mozek emoční význam události. Tedy emoční a kognitívní
stránky fungování mozku jsou asi propojeny.
Čínští vědci
oslovili dost velkou skupinu (500) středoškolských studentů a velmi
rigorózním způsobem měřili u každého účastníka IQ, dál koeficient emoční
škály, koeficient studijní výkonnosti a komplikovaný test osobní
charakteristiky.
Podle jejich závěrů, EI není korelovaná s
osobní charakteristikou individua, tedy emoce jsou jenom slabě vázany s
osobnostním charakterem, což ovšem trochu protiřečí vžité představě, že
charakter a emoce jedno jsou..
IQ je v malé, ale statisticky
významné vazbě s emoční inteligencí, samozřejmě jak se očekávalo, IQ a
studijní výsledky mají silnou závislost, u čínských studentů jsou v
padesátiprocentním ovlivnění. Studijní výsledky ovlivní též emoční
inteligence, zhruba v poloviční síle než IQ.
Oblíbenost v
kolektivu nezávisí na IQ, ale je zajímavé, že oblíbenost v kolektivu má
stejně silnou kladnou korelovanost se studijními výsledky i s emoční
inteligencí. Tedy máte-li slabou emoční inteligenci, můžete si
oblíbenost v kolektivu kupodivu vylepšit studijními výsledky, aspoň v
Číně, v ČR je to asi naopak.
Většina těchto výsledků se dala
očekávat, ale podstatnější výsledek vyplynul z matematicky složitějšího
modelu: EI má inkrementální vliv na studijní
výsledek při fixaci vlivu IQ. Naznačuje to, že emoční
inteligence a všeobecná inteligence jsou vzájemně neredukovatelné
kategorie.
Žádné komentáře:
Okomentovat